Hjemmekontor

Hjemmekontor - ergonomi

Målgruppe: Medarbeidere Tema: IT-hjelp HMS

Å jobbe på hjemmekontor byr på en del utfordringer og helserisiko knyttet til både den fysiske og den psykiske helsa. Det er også stor forskjell på å ha hjemmekontor ved behov, og å jobbe hjemmefra hele tiden. 

English version - Home office - ergonomics

Husk at du alltid kan kontakte NTNUs Bedriftshelsetjeneste dersom du har behov for en samtale

Ergonomi og hjemmekontor #

Noen har arbeidsstasjon hjemme med arbeidsbord, kontorstol, stasjonær skjerm, eget tastatur og mus, mens andre ikke har noen definert plass og kun bruker bærbar pc/Mac. En ulempe med å bruke kjøkkenet eller stua til arbeidsplass, er at bordet og stolen hjemme ikke er like justerbar som på kontoret.  

Bærbar pc er et godt arbeidsverktøy i møter, når vi er på reiser og for korte arbeidsøkter hjemme. Å jobbe på en bærbar pc over tid, kan by på utfordringer spesielt for nakke, skulder, underarm og rygg.

For de som har en definert arbeidsstasjon hjemme, gjelder samme prinsipp som på arbeidsplassen på campus. 

Hvis du skal jobbe hjemme over tid, og må bruke kjøkken- eller stuebordet, er det viktig å innta best mulige arbeidsstillinger. Det blir kanskje ikke helt perfekt, men prøv å tilpasse arbeidsstasjonen din så godt som mulig. 

Hvordan sette opp en god arbeidsstasjon hjemme #

  • Bruk en stol som er god å sitte på. Sørg for at ryggen har god kontakt med ryggstøtten.
  • Hvis bordet du skal sitte ved er for høyt, kan du legge en pute på stolen for å komme høyere opp. For å avlaste muskulatur i nakke- og skulderpartiet, er det nødvendig å bruke bordet til støtte for underarmene. Albueleddet bør ha ca. 90 graders vinkel når armene hviler innpå bordet. Bruk en liten kasse/eske som fotstøtte hvis du ikke når ned i golvet med føttene. 
  • For å unngå reflekser og blending, bør dagslys komme inn fra siden.

Skjerm/tastatur og mus #

  • Hvis du jobber foran skjermen til bærbar pc, er det viktig å være oppmerksom på at skjermen er liten, for nært og lavt plassert! Hvis du har mulighet til å bruke separat tastatur og mus, kan du sette den bærbare pc’n  på en stabel bøker (eske, kasse) eller på et laptop-stativ for å få skjermen i en bedre arbeidshøyde. Du vil da også få skjermen litt lengre fra deg. 
  • Tastaturet bør ligge 15-20 cm inn på bordet, slik at underarmene hviler på bordet. 
  • Hvis du bruker vanlig datamus, bør musen plasseres rett ved siden av tastaturet eller mellom tastaturet og kroppen for å unngå belastende arbeidsstilling på skuldermuskulatur. Det er også mulig å bruke Rollermouse eller Mousetrapper for en mer sentrert arbeidsstilling. 
  • Ettersom skjermen er mindre enn det du er vant med, kan det være lurt å zoome inn skjermbildet for å gjøre det lettere å lese. CTRL og +/- justerer skjermbildet når du er på en nettside. Unngå å lene deg fremover for å lese på skjermen.

Når du jobber #

Hvis du jobber på en liten skjem, bør du ta pauser hyppigere enn ved en vanlig skjerm. Jobb i 30 minutter for så å ta en kort pause.  Reis deg opp fra stolen, beveg deg, rull på skuldrene for å øke blodsirkulasjonen i sliten muskulatur, strekk deg. 

Variasjon i arbeidsstillinger og arbeidsoppgaver er viktig. 

  • La ryggen hvile mot ryggstøtten på stolen. Sitt heller litt bakoverlent og avslappet enn for mye fremoverlent. Armene skal hvile på bordet. Unngå å bli hengende på armene på bordet. Dette belaster nakke- og skuldermuskulatur unødvendig.
  • Slapp av i fingrene når du ikke skriver på tastaturet.
  • Bruk brillene hvis du trenger det.
  • Flytt skjermen litt nærmere deg hvis den er for langt unna – ikke motsatt. Tenk at ørene skal være i linje med skuldrene, ikke foran skulderpartiet.

Bevegelse setter ofte fart på kreativiteten.

0 Vedlegg
2119 Visninger
Gjennomsnitt (0 Stemmer)